Archief - Zakelijk

Zakelijk
De eerste stapjes …

De afgelopen jaren is het aantal starters van een eigen bedrijf flink gestegen. In 2013 kwamen er 129.000 nieuwe ondernemingen bij en in 2014 naar verwachting 126.000. Deze stijging is vooral toe te schrijven aan een sterke toename van het aantal zzp’ers, onder andere een gevolg van de groeiende behoefte aan flexibiliteit op de arbeidsmarkt. Een andere reden is de toename van de werkeloosheid. Een groot deel van de ontslagen werknemers ging aan de slag als zelfstandige.

Ook in ons bedrijf zien wij een toename van het aantal zzp’ers; tijd om eens stil te staan bij de zzp‘er.

Stel, u besluit voor u zelf te beginnen. Wat moet u dan zeker niet vergeten?
Als startende ondernemer krijgt u in korte tijd met heel veel verschillende zaken te maken.
U doet wellicht een haalbaarheidsonderzoek, u schrijft een ondernemersplan, u kiest een ondernemingsvorm (eenmanszaak, Vof, BV, etc.) u gaat naar de bank, en uiteindelijk schrijft u uw bedrijf in bij de kamer van koophandel. Tijdens de opstartfase (die best een aantal maanden of jaren kan duren) schaft u diverse spullen aan: een computer, visitekaartjes, een bureau. Over deze spullen betaalt u BTW.

Wat u zeker niet moet vergeten is het vragen naar een bonnetje met BTW op naam van uw bedrijf.
U kunt namelijk, uiteraard onder voorwaarden, de BTW op deze zakelijke aankopen terugkrijgen.

Tip: meld uw bedrijf tijdig bij de Kamer van Koophandel of de belastingdienst én bewaar vanaf de start alle bonnetjes van uw zakelijke aankopen.

Bijzondere regelingen voor een (startende) ondernemer
Zowel in de BTW als in de inkomstenbelasting spelen bijzondere regelingen een rol bij het ondernemerschap.

Voor de inkomstenbelasting kan een zelfstandigenaftrek gelden, en/of een startersaftrek, en een investeringsaftrek. Dit zijn allemaal aftrekken waardoor u minder inkomstenbelasting betaalt.
Ook mag u de gereden zakelijke kilometers met uw privéauto tegen € 0,19 per kilometer in aftrek brengen op uw winst.

Voor de BTW kan de KOR (= de kleineondernemersregeling) van toepassing zijn. Daarbij kunt u een belastingvermindering krijgen of u hoeft helemaal geen BTW te betalen.
Dat zijn interessante regelingen. In onze praktijk zien we dat deze regelingen wel eens over het hoofd worden gezien. Zonde! De regeling is er: gebruikt u hem?

En er zijn nog veel meer regelingen. Benieuwd naar de regelingen waarvan u gebruik kunt maken?
Ik help u graag.

Uw boekhouder én belastingadviseur.
Anke Leeftink-Kienhuis
Adcam Administraties
(e-mail: info@adcam.nl of 0546 – 572036).