Passen al je dagelijkse bezigheden in 23 en een half uur per dag?

Stichting De Welle

Dagelijks een half uurtje lopen, dat is het advies. Wandelen is goed voor je hele lichaam. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, conditie en geheugen, alles gaat vooruit. Bovendien wordt je humeur er beter van, zeker als je samen met iemand loopt.
Dokter Mike Evans (VS) heeft onderzoek gedaan naar welke leefstijlinterventie nu het meest positieve effect heeft op gezondheid en kwaliteit van leven. Hiervoor heeft hij verschillende onderzoeken met elkaar vergeleken en de conclusie was simpel, bewegen is het beste medicijn!
Hoe langer je per dag in beweging bent, hoe groter de effecten. Maar de studies wijzen uit dat een half uur per dag al veel positieve effecten opleveren. Goed nieuws, want dit betekent dat je 23 en een half uur over houdt voor andere dingen zoals werk, hobby, slapen, tv-kijken et cetera.
Juist met dit soort onderzoeken in mijn achterhoofd, word ik blij van projecten als 'Elke stap telt'. Dit project is een aantal weken geleden in Enter gestart. Een groep van ruim twintig personen gaat de uitdaging aan om met behulp van een individueel schema en stappenteller hun dagelijkse stappendoel met twintig procent uit te breiden in tien weken tijd. 'Elke stap telt' is een samenwerkingsproject van beide fysiotherapiepraktijken uit Enter, Vitaal Enter en Stichting De Welle.
Heeft u dit project gemist of was u niet in staat om mee te doen. Hier een aantal tips om zelf veilig meer in beweging te komen.
– Loop rechtop en ontspannen, in een tempo wat makkelijk vol te houden is.
– Maak de passen niet te groot en wikkel uw voeten goed af.
– Laat de armen soepen mee bewegen, extra stevig zwaaien is niet nodig.
– Bouw uw wandelritme geleidelijk op, dit kan eventueel met een wandelschema (gratis beschikbaar op internet).
– Zoek een beweegmaatje, samen bewegen is een stuk gezelliger dan alleen. Bovendien zorgt dit voor een stok achter de deur. Wist u dat Stichting De Welle een aantal beweegmaatjes heeft, die het leuk zouden vinden om samen te wandelen?
Tot slot een vooruitblik naar volgend jaar. Stichting De Welle is voornemens om dan wederom een wandelproject te starten in samenwerking met de fysiotherapeuten en wellicht andere partijen. Wil u meer informatie over dit project of hierover meedenken? Neem dan vooral contact met me op.

Kitty van der Steege
Beweeg- en leefstijlcoach 55+
0546 – 57 16 93
k.vdsteege@stichtingdewelle.nl