Onderwiezer

Algemeen

Van K naar V

In maart hoop ik de Johannes Passion en de Mattheus Passion weer live te beluisteren. De 'Mattheus' vind ik het mooist in de Plechelmusbasiliek in Oldenzaal. Laatst vroeg ik me af hoe Mozart en Bach als kind waren. Nu noemen wij ze wonderkinderen, maar hoe was dat in hun basisschooltijd? Wat deed hun leraar met zulke begaafde kinderen? Moesten zij eerst hun sommetjes en taallesjes maken, voordat ze zich op hun muziek mochten storten?

Elke week maak ik mee hoe wij in het onderwijs worstelen met hoogbegaafde kinderen. De meeste leerkrachten zijn toch minder intelligent dan deze kinderen. Dan moet je wel iets in huis hebben om die kinderen les te geven. Dat zal in Bach’s tijd niet anders zijn geweest.

Soms schaam ik me er nog voor hoe ik vroeger reageerde op een kind dat een opdracht supersnel klaar had. Trots bij me komend: “Ik ben al klaar!” In mijn beleving kon dat kind dat nooit zo snel af hebben! Dus ging ik direct nakijken of het wel goed gedaan was. Ai, de controleur op zoek naar fouten! Angstig beseffend dat ik iets beters moest verzinnen om deze leerling zinvol aan het werk te laten gaan. Ik moest extra aan de bak.
Toch gebeuren er nu mooie dingen op scholen. Daar worden juist díe kinderen in speciale klassen opgevangen en uitgedaagd. Die klassen hebben hele mooie namen: 'Dolfijnengroep' of 'Kangoeroegroep', want 'plus”- leerlingen' klinkt zo naar. Alsof er ook 'min'- leerlingen zijn.

Gelukkig zijn we er nu wel achter dat die kinderen niet extra hoeven te bewijzen hoe slim ze zijn. Ze moeten anders aangesproken worden. En zelfs binnen zo’n groep slimmerds heeft elke leerling vaak nog weer aparte aandacht nodig. Ook een slimmerik kan niet alles. Zij lopen tegen allerlei problemen aan. Onbegrip, doorzettingsvermogen, zelfacceptatie. Juist dan hebben ze een leerkracht nodig die hen kan begeleiden. In gesprekjes, door aandacht en door groei te laten ervaren. Prachtig als dat lukt.

Uiteindelijk gaat het om groei bevorderen. Orthopedagoog Bert Reinds liet me kort geleden inzien hoe het zit. Wij denken meestal van A naar B, maar mooier is misschien van K naar V: “Een kind helpen groeien NAAR volwassenheid zodat wij groeien IN volwassenheid.

Johan Bisschop
Kluinveenschool Wierden