Tablet en smartphone desastreus voor ontwikkeling fijne motoriek

Algemeen

WIERDEN – Menig ouder staat er niet meteen bij stil, maar de digitalisering van de maatschappij heeft flinke gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van nul tot achttien jaar. Kinderfysiotherapeut Ine Pijl ziet zelfs toename van onderontwikkeling op gebied van de fijne motoriek sinds de smartphone en tablet de intrede heeft gedaan. “De vaardigheden die vroeger als vanzelfsprekend waren, zoals knippen, plakken, kleuren en tekenen, beheersen kinderen minder goed.” Pijl weet als kinderfysiotherapeut waar de crux zit en weet vaak nog veel achterstand te beperken. Ze heeft sinds enige tijd haar eigen praktijk aan de Melissehof 30 te Wierden.

“Tablets en smartphones zijn leuk, maar voor kinderen draagt het niet bij aan de ontwikkeling van de fijne motoriek, in tegendeel. Ook de televisie heeft hier een bijdrage aan. Peuters en kleuters worden voor de televisie gezet of krijgen een tablet in handen. Creatief knutselen of kleuren en tekenen gebeurt tegenwoordig veel te weinig met alle gevolgen van dien. Dit geldt ook voor het buitenspelen.”

Al in de eerste levensjaren ontstaat zo een achterstand die lastig in te halen is. “De kinderen hebben moeite met de fijne motoriek en /of ruimtelijke orientatie en dat komt later bij het schrijven naar voren. Daar komt bij dat schrijven in groep drie geen vak meer is, maar slechts een onderdeel van de lesstof. Dat minimale aanbod én het uitblijven van creativiteit thuis zorgen voor de onderontwikkeling op fijnmotorisch vlak.”

In de hogere groepen op de basisschool en ook in de pubertijd kan een slecht leesbaar handschrift in veel gevallen vergaande problemen opleveren, licht Pijl toe. Ik zie veel kinderen uit het voorgezet onderwijs die onvoldoendes krijgen, omdat docenten hun handschrift niet kunnen lezen. “ Hierdoor kunnen ze last krijgen van stress en daaraan gekoppeld een laag zelfbeeld. Tegenwoordig wordt er veel van kinderen verwacht in onze maatschappij. Ze 'moeten' heel veel. In de pubertijd komt daar de stress van sociale media bij, waardoor sommige kinderen stressklachten (denk hierbij aan hoofdpijn, buikpijn en niet kunnen slapen). Kindermindfulness is dan een goede optie om te leren omgaan met spanning en stress.”

Door specifieke kinderfysiotherapie aan te bieden, weet Pijl de problemen op te lossen of zorgt ze er voor dat de kinderen er mee om kunnen gaan. Dat laatste is veelal met kinderen die al ouder zijn. “Een verkeerde schrijfhouding kun je een puber niet meer afleren.” Door de kinderen die bij haar in de praktijk komen vooral positief te benaderen wordt veel succes geboekt. “De hulpvraag komt van de ouders, het kind of de leerkrachten. In mijn praktijk kan ik aan de hand van een aantal testen onderzoeken waar de problemen liggen. In de praktijk oefenen we spelenderwijs, maar het is ook belangrijk dat de ouders thuis helpen en oefenen. Dat hoeft niet ellenlang te zijn, liever kort en vaker op een dag. Dan blijft het ook leuk om te doen!

Meer informatie over kinderfysiotherapie en de praktijk van Ine Pijl is te vinden op kinderfysiotherapieinepijl.nl of neem contact op via 06 – 23 78 47 82.